Recenze modelu HA6401 Su-33 1/72

Autor:   Jan Opitz & kol.

Sukhoi Su-33 , ’67’ Russian Navy Russian aircraft carrier Admiral Kuznetsov

 

Hobby Master HA6401 Su-33 1/72

(„Red 67“, Russian Navy, Severomorsk, 2014)

Úvodem 

Bylo jen otázkou času, kdy se v modelové řadě Flankerů od Hobby Masteru objeví námořní verze Su-33. Přestože model námořního Flankera již před více než 10 lety vyráběla firma Gaincorp, dalo se čekat, že po novém modelu bude hlad. Su-33 od Gaincorpu je již dnes jen zřídkakdy ke koupi, a to i přesto, že byl (v dnešním srovnání) dost špatný, zejména v přední části, která nedělala příliš čest svému, jako útočící kobra nahrbeného originálu. Takže jaký tedy model  Su-33 od Hobby Masteru je?  

Předloha modelu

Předlohou modelu se stal stroj číslo „67“, příslušející k 1. letce “Orlů” 279. samostatného palubního stíhacího leteckého pluku se základnou v Severomorsku, který operoval na letadlové lodi Admiral Kuzněcov, v posední době pronásledované smůlou. Kromě orla na zádi existují také SU-33 s emblémem tygří hlavy, které patří k 2. letce 279. OKIAP. Ta bude předlohou pro další model od HM, „rudé 88“ (HA6404), což je mimochodem model letounu, který se podílel na operacích v Sýrii v roce 2016.

Současná role SU-33
Proč a kdy Su-33 vznikl? Sovětská, a následně ruská válečná flotila používala nejdříve kolmo startující stroje Jak-38, operující z letadlových lodí třídy Kyjev. Ty však měly poměrně omezené schopnosti, a tak se další řešení upínalo k modernějšímu a většímu Jaku-141. Ani ten se však hned od počátku neosvědčil (byly vyrobeny pouze 2 kusy). Další možnosti skýtaly Migy-29K a Su-27K (K jako „Korabelnyj“). Vybrán byl Su-27K, později označovaný již jako Su-33, a začalo se pracovat na jeho dalším vývoji. SU-33 dostal kachní křídla pro zvýšení vztlaku před těžištěm stroje, což umožňuje vyšší úhel náběhu při přistání, přidán byl přistávací hák. Zesílen byl celý podvozek, přední podvozková noha navíc dostala dvoukolové provedení. Přidány byly závěsy pro vnější přídavné palivové nádrže.  Typicky „námořní“ jsou sklopná křídla a sklopné výškovky kvůli snadnějšímu skladování na lodi. Zadní část letounu musela být zkrácena, aby při startech a přistáních nedocházelo k poškození. Jako protilodní výzbroj nese Su-33 rakety Moskito a Kh-31, ostatní výzbroj je v podstatě shodná s Su-27. 

Dalšími verzemi vedle základního SU-33 jsou Su-33UB (cvičně-bojová dvoumístná verze, původně označovaná jako Su-27KUB), dále SU-33M (plánovaná modernizace s novými radiolokátory a motory s měnitelným vektorem tahu, později opuštěný plán), a nakonec Su-33MK, exportní verze Su-33M. Známá je také čínská bezlicenční kopie J-15, která byla v Číně “reverzně zkonstruována” dle prototypu zakoupeného roku 2001 na Ukrajině. 

15. listopadu 2016 byla bojová síla Su-33 využita v průběhu rozsáhlých ruských vojenských operací proti „teroristickým“ skupinám v Sýrii. SU-33, které startovaly z letadlového křižníku Admirál Kuzněcov, zasáhly zařízení ISIL a Al-Nusra v syrských provinciích Idlib a Homs přesně naváděnou municí. Hlavními cíli byly sklady střeliva, shromažďovací a výcviková střediska a výrobny zbraní. 5. prosince 2016 došlo k havárii jednoho Su-33, který se zřítil do Středozemního moře po defektu záchytného lana při opakovaném pokusu o přistání. Pilot se sice úspěšně katapultoval, ale jednalo se již o druhou havárii v krátkém čase, a tak se loď spolu se všemi letadly musela ze Středomoří vrátit zpět na základnu Severomorsk. Bojové nasazení Su-33 je vázáno na domovský letadlový křižník Admirál Kuzněcov, který však měl problémy s pohonem, chystána byla jeho modernizace. Ovšem smůla provázela loď i nadále. V říjnu 2018 se v Murmansku potopil její obří plovoucí opravárenský dok, a 12. prosince 2019 vypukl na palubě během oprav v murmanském přístavu devastující požár. Další osud lodi spolu s operačním nasazením Su-33 je tedy zatím nejistý.

Model

Papírová krabice s modelem uloženým v polystyrenu je již nějakou dobu u Hobby Masteru díky bohu standardem (snad se přidají i ostatní výrobci). Originální výkresová dokumentace SU-33 je prakticky nedostupná, ale porovnání modelů s fotografiemi přináší mnohdy přesnější výsledky, protože různé náčrtky a výkresy na webu trpí často nepřesnostmi.

Model na první pohled vypadá hezky, barvy jsou poměrně zdařilé a věrné, takže pokud jste ten typ, který řeší pouze „líbí – nelíbí“, tak do SU-33 klidně jděte a dál už číst ani nemusíte. Jediné, s čím je ještě třeba počítat, je to, že Flanker je poměrně velké letadlo, takže i jeho model je velký. Navíc SU-33 má ještě větší rozpětí než SU-27/35/34, proto je třeba počítat s dostatkem místa ve vitríně. 

Model má kladné stránky, ale má i neduhy, které lze ovšem snadno „nevidět“, když chcete. Ale pokud jste sběratel, který by měl rád model maximálně věrný i v detailech, tak tady už to tak úplně růžové není. Co může vadit v první řadě, to je dost necitlivě zvolená vodorovná dělicí rovina vpředu, která je na modelu i přes snahu vidět, a kazí pro SU-33 naprosto typický vzhled rozzlobené kobry (pozn., podobně je na tom třeba F-15, kde je dělící a ne zrovna dobře lícující spára také dost na očích). 

Zamrzet může i absence žluté úhlové stupnice před zadními výškovkami, která je opět naprosto typická snad pro všechny Flankery. Náběžná hrana přechodu kachních ploch do trupu (LERX) má být bílá – další věc, kterou Hobby Master vynechal. Kromě toho schází několik, i velkých, potisků (tampo – printů), a bohužel křídla jsou kompletně nastříkána pouze kamuflážními barvami – Hobby Master nenalakoval panty a mechanismy sklápěcích křídel metalickou barvou, která je výrazně vidět na skutečném letounu. Chtít po Hobby Masteru sklápěcí křídla je zbožné přání, ale vzhledem k velkému rozpětí křídel a jisté atraktivitě modelu vystaveného ve vitríně se sklopenými křídly a výškovkami by sklopná křídla vůbec nebyla od věci. Navíc, když čínská konkurence předvedla, že to jde, bohužel sice na velmi atraktivních modelech, které jsou ale k mání jen na Taobau (ryze čínský online shop výhradně určený pro prodej uvnitř Číny), čili pro našince prakticky nedostupné.

Závěrem
Celkové hodnocení SU-33 vychází podle nás spíše dobře. Většina chyb a nedostatků modelů od Hobby Masteru má dvě hlavní příčiny. První je vědomá volba zjednodušení, „zkratek“ a vynechávání nejrůznějších potisků z důvodu úspor. Snad upřednostnění zisku vznikajícího na průsečících prodejní ceny, dosažené kvality a predikce prodaného množství? V případě Flankerů byl tento scénář aplikován například na vodorovné dělicí rovině vpředu namísto skloněné, nebo ve vynechání některých potisků. Je to tak trochu daň za velkou produkci, rychlost i množství uváděných novinek na trh. S tím souvisí i druhá velká skupina chyb modelů Hobby Master jenž tkví v nedostatečně pečlivé přípravě výroby, kdy model vykazuje různá přehlédnutí, špatně umístěné díly, špatné barvy a podobně. Existuje ještě třetí velká příčina, a tou je občas kolísavá kvalita výroby. Přesto je však model SU-33 poměrně dobře zpracovaný, samozřejmě s výhradou oné vodorovné dělicí roviny a několika dalších detailů, mezi které můžeme zařadit i notoricky odpuzující figurky pilotů, které ze všeho nejvíc připomínají rozteklý jogurt v bezvědomí. Budiž ale Hobby Masteru alespoň přičteno k dobru, že v případě SU-33 má pilot kombinézu nabarvenou na oranžovo, což je příjemný detail. 

A vlastně ještě jedna věc může být pozitivní: Hobby Master je poměrně akční firma, což znamená, že pokud včas dostanou dostatek emailů od sběratelů z celého světa, že to či ono je na nákresu nebo předprodukčním modelu špatně, jsou často schopni občas chybu napravit. Je to vlastně šance pro všechny sběratele, včetně nás, českých a slovenských, kteří chtějí mít kvalitní model svého oblíbeného letounu, poslat Hobby Masteru email s objevenými chybami. Takový e-mail je ovšem nutné poslat prakticky hned poté, co se nákres nebo fotografie předprodukčního modelu objeví na stránkách www.hobbymastercollector.com. Hobby Master je také rychlá firma, takže výroba leckdy začne běžet pouhé dny, a někdy snad i hodiny poté, co předprodukční fotografie vyšly na zmiňovaných stránkách www.hobbymastercollector.com. Zcela na závěr, i přes všechno vyřčené jsme za námořní Flanker nakonec rádi, že?

Zdroje:

https://hobbymastercollector.com

https://en.wikipedia.org

https://www.idnes.cz/zpravy/zahranicni

https://www.diecastaircraftforum.com

(převzato z facebookové skupiny „Diecast modely letadel, vrtulníků a bojové techniky“)

Autor:   Jan Opitz & kol.

jan.opitz@centrum.cz