Recenze modelu HA 5601 MiG-25P Foxbat-A

Autor: Jan Opitz 

 

(Soviet Air Force 513th Fighter Rgt, Red 31, Viktor Belenko, Hakodate AB, Japan, Defection, September 6th 1976)

Krabice modelu působí poměrně poutavě a umocňuje očekávání, které uvedení modelu na trh vzbudilo. Samozřejmě, MiG-25 je legendárním, řekli bychom ikonickým letounem. Navíc, Hobby Master (HM) zvolil první kamuflážní schéma v barvách “Bělenkova Migu”, což je samo o sobě atraktivní téma pro všechny, kteří se o poválečné vojenské letectví zajímají. Pro ty, kteří by snad o této události (a velkému šoku sovětské velení ale i západní svět) nevěděli, lze jen doporučit dohledat si informace. My se zde budeme zabývat jen zmenšenou kopií této předlohy, která patřila k 513. pluku PVO SSSR, t. č. sídlící na let. zákl. Čugujevka v 70. letech, jehož posláním byly záchytné stíhací úkoly vzdušného prostoru.
A k vlastnímu modelu. Pokud vezmeme v úvahu předlohu po stránce geometrie i barevného provedení, osobně jsem byl v očekávání, jak se výrobce popasuje s velkými rovinnými plochami, kterými je letoun tvořen. Upřímně, musím konstatovat, že i přes zaujetí tímto letounem a snad také poslední produkci modelů HM jsem byl provedením mírně zklamán. Jednolitý povrch, tvořený kompaktním odstínem, který by na jiném letounu odlišné geometrie jistě nedopadl tak, jako zde, působí fádně až uměle, řekněme, budí snad zdání hračky. Zde mohl výrobce zapracovat na zvýraznění paneláže, případně na jemných nuancích barevného odlišení jednotlivých panelů, jaké vykazují skutečné stroje. Například u MiGů-21 od HM, které byly bez kamufláže, resp. v barvě kovů, tento způsob praktikoval a model opravdu odpovídal více skutečnosti. Na druhou stranu musím uznat, že úkol byl nelehký, neboť čím jednodužší a rovinnější povrch letounu je, tím spíše na sebe tento způson povrchové úpravy upozorní. Například u přibližně stejno-šedého modelu ruského MiGu-23 (HA5301), kde je uplatněn stejný přístup k povrchové úpravě, se tento způsob v konečném důsledku ztrácí v rozmanitější geometrii a menších kompaktních plochách. Stejně je úsměvné, že pro MiG-23 se vžilo mezi uživateli – našinci označení “bedna”…jak by se musel “překřtít” MiG-25, pokud by sloužil v československém letectvu, že?
A už jen poslední poznámku, kterou bych snad ani nepovažoval za výtku, ale na modelu si toho všimnete. Jedná se o spasování v přední části trupu, které je při bočním pohledu na model opět trochu výraznější (i když méně, než například u F-15 od HM). Opět lze konstatovat, že na jednotvárném povrchu je tento přechod více na očích…a někde ta techlogická spára být přeci jen musí.
VOP i SOP jsou pevné, všechny volné části do sebe, jak jsme u HM zvyklí, dobře zapadají, pryžová kola dodávají na autenticitě a dokonce po nějaké čase mírně ale přirozeně “sesednou” pod vahou modelu, podvozkové nohy jsou na to stavěné. Výzbroj je standardní, a pro tento typ původně vyvinutá, tvoří ji čtveřice  protiletadlových řízených střel dlouhého dosahu R-40, verze R (radiolokační, dosah 30 km) na vnějších a verze T (infračervené, dosahem 25 km) na vnitřních podvěsech. Zaujme i velká, 5300 litrová nádrž, kterou lze připevnit pod trup letounu (v konfiguraci modelu na podvozkových nohách).
A proč mít model MiG-25 ve sbírce? Nelze opomenout fakt, že model je zosobněním legendy, která je impozantní svou velikostí a i přes výše uvedené připomínky působí čistým dojmem a detailním zpracováním (jaké měřítko a vlastní předloha umožňuje). Kvalita nevybočuje z ověřené kvality produkce HM. MiG-25 bude i pro nezasvěceného do letecké techniky nepřehlédnutelným modelem a nám, sběratelům s povědomím o technice a historii tohoto letounu, výborně doplňuje pomalu se rozrůstající řadu sovětských a ruských strojů, po kterých je a jistě bude hlad nejen u nás ale i na západ a východ od nás. To musíme kvitovat s velkým potěšením, zvláště, ujímá-li se této role právě výrobce HM. Model MiGu-25 by si tak měl zasloužit vaši pozornost, stejně tak jako nenechával klidnými protivníky v době své největší slávy, ať už na druhé straně proti pětadvacítce stáli Američané nebo Izraelci, kde také MiG několikrát “skóroval”. Jeden z nich je v současné době předlohou následující pětadvacíky od HM (HA5602), jedná se o irácký stroj, který sestřelil americkou F-18C v první den (resp. noc) Války v Perském zálivu. Model MiGu-25 od HM, i přes svou tvarovou strohost, nebo právě pro ni, jistě ve vaší sbírce jen tak nesplyne a bude dominantním kouskem a připomenutím předlohy zajímavé letecké techniky!

https://albumop.rajce.idnes.cz/MiG-25_vs._SR-71/
https://albumop.rajce.idnes.cz/Viktor_Belenko%2C_513._pluk_PVO%2C_let._zakl._Cugujevka_a_civilni_letiste_Hakodate_6.9._1976/

(Jan Opitz, 8.1.2018)

Autor:     Jan Opitz    jan.opitz@centrum.cz