Recenze modelu 1/72 Lockheed Martin F-35 Lightning II

Autor:   Jan Opitz

 

F-35C Lightning II

(US NAVY, VFA-101 Grim Reapers, NJ101, 2013)

Úvodem 

Označit jednu z nejmodernějších současných stíhaček F-35 Lighting II za nováčka mezi bojovými stroji už dnes trochu pozbývá na aktuálnosti. Fotografie letounu už nějaký čas doprovázejí zprávy hovořící o uspěchanosti a nekompetentnosti projektu na straně jedné, a nešetřící superlativy na straně druhé.
K čemu se jako fanda letectví přiklonit je subjektivní záležitost každého, pro skutečně zasvěcené je to ale jednoznačné (= letadlo zatím nemající konkurenci, navíc s obrovským potenciálem pro další rozvoj). To sice není předmětem naší recenze, ovšem atmosféra kolem letounu samotného se promítá i do jeho popularity na poli sběratelském. Souvisí to trochu se stále ještě netradičním trochu bachratým vzhledem (veškerá výzbroj se musí vejít dovnitř), nebo speciální barvou, kterou technologie stealth vyžaduje. Letouny 5. generace se tvarově tak trochu „globalizují“ a všechny se sobě stále víc a víc podobají. Ale jak jde vývoj, tak se i letouny 5. generace začínají objevovat i v nabídce kovových modelů. A i tyto modely s sebou nesou kus vývojově-technické historie svých velkých předloh…

Srovnávané modely

Hlavními aktéry naší recenze jsou modely F-35 od Hobby Masteru (dále jen HM), dotkneme se však i konkurenčních modelů od Air Force1 a také od značky RAF Brand Diecast, BLMUSA a WLTK. Z nich jen HM a AF1 dělá F-35 ve všech třech verzích:
F-35A: stíhací varianta s konvenčním vzletem a přistáním pro USAF a další země
F-35B: svislý vzlet a přistání (V/STOL) (USMC a prozatím RAF)
F-35C: varianta se sklopnými křídly určená k operacím z letadlových lodí (primárně US Navy a částečně USMC)

F-35 Lightning II od výrobce HM

Začínáme asi nejrozšířenější řadou modelů, tedy produkcí od HM. Model je uložen v klasickém průhledném blistru, na který jsme byli v minulosti zvyklí u všech modelů od HM a které nyní HM používá jen pro své menší modely. S vlastní recenzí začněme u tvaru. Hodnotit celkovou geometrii je možné jen na základě porovnání s fotografiemi, neboť přesnější a detailnější výkresy nejsou na webu dostupné. Zde se tedy musíme spokojit s tím, že hlavní tvary a rozměry F-35A, B i C odpovídají dostupným podkladům. Za zmínku ale bude možná stát poznámka k úpravě velikosti trysky u prvních F-35A, které byly původně o něco menší, později byly upraveny na „o něco větší“, ale stále však nedorůstaly své skutečné předloze. Začněme ale v přední části, kde jsou mezi jednotlivými verzemi rozdíly. U typů F-35A (tedy modely HA44xx) je kryt radomu dělený, směrem od trupu pokračuje jako horní a dolní polovina odpovídající dělení formy. Ale již následující řada modelů verze F-35B (tj. 46xx) měla na základě připomínek sběratelů radom řešený jako jeden celistvý díl, stejně jako poslední řada modelů verzí F-35C (tj. HA62xx). Při podrobnějším pohledu se zdá (i když výjimky mohou existovat), že celkové lícování modelu se od prvních modelů verzí A a následně B, postupně k verzi C postupně zlepšovalo. Největší rozdíl je u „Céčka“ v hodně diskutované i na internetových fórech často zatracované části modelu – velmi vystouplé paneláži na horní části letounu, na křídlech, výškovkách i směrovkách. Nejmarkantněji je to vidět na tzv. „zubaté paneláži“ (opatření pro snížení zjistitelnosti radarem) na horní středové části trupu. U modelů verzí F-35A a B bylo toto znázornění prostě jen vystouplé, tvořilo jej pouze dost vystupující „pozitivní rytí“, tj. nad povrch vystouplé obrysy, které bylo ještě k tomu poměrně vysoké. Přes možná až překvapivě málo skutečně naměřených 0,2 mm výšky těchto „zubů“ působí však celkový dojem až trochu „vidlácky“. To je navíc umocněno úplnou absencí jemného barevného odlišení této výrazné paneláže, které je jasně vidět na fotografiích skutečných letounů! A je jasné, že na atraktivitě tato nevýrazná celošedá barva modelům od HM rozhodně nepřidává. Původ problému s vystupující paneláží lze s největší pravděpodobností přičíst k tehdejšímu rozhodnutí Hobby Masteru okopírovat jeden z prvních plastikových kitů F-35A na trhu, modelu od firmy Academy, jejíž forma pochází již z roku 2013, a která měla právě takto nešťastně řešenou paneláž. Je tedy jen škoda, že v době, kdy se HM pustil do přípravy F-35, nebyl ještě na trhu model F-35 od Hasegawy, který má tuto paneláž rytou negativně – a vypadá s ní naprosto úžasně. To je však polemika „What if“, která nás dál neposune.  U modelu námořní F-35C ale přistoupil HM přece jen ke změně a vystouplou paneláž pojal přece jen lépe. Vystouplé „pozitivní“ rytí sice zůstalo, ale má v sobě ještě jedno negativní rytí (tj. tenké spáry) a navíc je odlišené světlejší barvou, tak jako na skutečných letounech. Výsledkem je mnohem věrnější i živější vzhled, který se více podobá realitě. Další dobrou zprávou je, pokud jste u předchozích verzí A a B případně zaznamenali nějaké menší nesnáze s lícováním, že i plastové kryty podvozkových nebo zbraňových šachet velice dobře a přesně pasují, a rovněž instalace podvozkových nohou i zbraní je bez obtíží. Všechny skutečně reálně pohyblivé části letounu (konce křídel, SOP, VOP…) jsou u modelů HM pevné. U konkurenčního modelu od výrobce Air Force1 (https://alexmodels.cz/shop/air-force-1af1-0010a/) lze u F-35 sklápět konce křídel, tak jako u naprosté většiny námořních letounů na letadlových lodích. V tomto bodě může být pro někoho model od AF1 dokonce atraktivnější, ovšem někdo zase dá přednost křídlu v letové poloze a ladnému přechodu v části sklopení.…

F-35B Lightning II od Air Force1

Model od Air Force1 (AF1) přišel na trh dokonce ještě dřív než model od HM, postupně je také ve všech třech verzích. AF1 je dnes již zaběhlým výrobcem, který však možná ne každý sběratel „připustí“ do své sbírky.  Ale pokud budeme hodnotit a srovnávat model F-35, může v některých ohledech dokonce konkurovat i modelům od HM. Začněme u negativ, mezi která patří například méně přesné lícování, projevující se především spárou mezi horní a dolní polovinou trupu a patrné zejména v přední části a v oblasti vstupů vzduchu. K záporům lze přičíst i méně pečlivé zpracování některých detailů (například černý podvozek (má být stříbrný), nemodelové uchycení osy kol aj.). Místy jsou trochu nepřesné kontury barev, ovšem ze střední vzdálenosti budí modely AF1 dokonce o něco věrnější dojem, a to zejména díky lepšímu zpracování u HM tak kritizovaného ztvárnění paneláže u verzí A a B. Zde se AF1 trefil do jejich ztvárnění lépe: na první pohled nepůsobí tak neotesaně, výška je sice neznatelně, ale přeci jen nižší. Navíc vystouplé „rytí“ není na všech místech, někde je paneláž  zvýrazněna jen barvou a negativním rytím (zejména v nejviditelnější horní středové části trupu). Pravda, model není tak čistý, ale celkově model F-35 od AF1, pro někoho trochu nečekaně, nevypadá tak špatně, minimálně díky pojetí paneláže na povrchu. Někdo dá dokonce přednost právě AF1. Pokud jste viděli některý z modelů F-35 od AF1 naživo, možná se ve vás střídaly pocity souhlasu i nesouhlasu, jak vaše oči postupně zaznamenávaly jednotlivé detaily. Některé jsou zdařilé, jiné zase méně, například trochu výše posazené zdvihové dmychadlo u verze B. To je sice celokovové, ale lopatky mají odlišný charakter, a to i když bereme do úvahy jistou míru zjednodušení. Takto bychom mohli pokračovat i v dalších detailech, ale spíš zakončeme doporučením: pokud máte tu možnost, před nákupem si naživo prohlédněte model od HM a od AF1, a teprve pak se rozhodněte. 

Zajímavá alternativa: F-35B Lightning II od RAF Brand Diecast

Jedna věc láká výrobce diecast modelů, aby šli do modelu F-35: tento letoun se pomalu stává, nebo se časem stane, velmi rozšířeným v letectvech mnoha zemí, a tím se stává zajímavým i pro sběratele v oné zemi. Vždyť kdo z našinců by si nekoupil do sbírky F-35 s výsostnými znaky Czech Air Force, že? No, na českou F-35 myslím můžeme zapomenout, ale nabídka F-35, kromě modelů od HM a AF1, zahrnuje i docela zajímavou alternativu od výrobce RAF Brand Diecast. O tomto výrobci nic bližšího nevíme, v podstatě to ani nebude skutečný výrobce, ale prostě společnost, která si nejspíš objednala, nebo možná okopírovala, odlitky od HM, a vydala vlastní F-35 v barvách RAF. Stejnou cestou šly například i čínské firmy jako BLMUSA nebo WLTK, které také dodávají na trh kovové modely F-35 za velmi nízké ceny. Ale hlavní je, že model od RAF Brand Diecast skutečně hodně připomíná model od HM, že má poměrně zdařilé lakování a přitom je k mání za neuvěřitelnou cenu, zhruba třetinu ceny co model od HM! Při detailním pohledu je na modelu RAF Brand Diecast na některých místech sice znát poněkud horší kvalita výroby, někde najdete nedostatečně začištěné otřepy, jinde jsou hrany začištěné až příliš (ale zdaleka to není takový průšvih jako legendární, snad rašplí, začišťované náběžné hrany prvních F-14 od Calibre Wings), ale tohle všechno jsou věci, které velká část sběratelů vůbec neřeší, podstatné je pro ně to, že model je v zásadě tvarově správný, že „Braillovo písmo“ paneláže je viditelně nižší), a že ve vitríně neuráží. Pokud nejste zvyklí obdivovat detaily vystavených modelů pomocí lupy, tak za velmi dobrou cenu vám tento model doplní sbírku moderních stíhaček v zásadě úplně stejně jako model od HM, který je ale pomalu třikrát tak drahý. Za tuto cenu vám možná ani nebude vadit, že kabina není otevírací, nebo že model je vydán pouze v letové konfiguraci, tedy bez podvozku a otevřených zbraňových šachet. Ale trochu to vyrovnává zase tím, že stojánek je hezčí než ten od HM, a je částečně nastavitelný. Za cenu menší než devět set peněz to pro někoho vůbec nemusí být špatná varianta k doplnění sbírky.

Závěrem 

Vynášet soud nad modely F-35 napříč jednotlivými výrobci není snadné, neboť každý je, samozřejmě, něčím odlišný. Stejně tak odlišná jsou očekávání sběratelů a jejich nároky. Kdo upřednostňuje modely od Calibre Wings, Century Wings či Air Commander, bude mít nepochybně mnoho výhrad ke všem modelům a s hodnocením bude rychle hotov. A pak je tu ještě hodnocení poměru „cena – výkon“. Tady je snad námořní verze „C“ od HM mírně příjemným překvapením, a to zejména díky lepšímu ztvárnění paneláže, podobné jako u modelů od AF1, které modelu dodává více na realitě 

Pokud si chcete „jen“ doplnit řadu stíhaček 5. generace, potom vám nic jiného, než pořídit si nějakou pětařicítku od výše zmíněných výrobců, nezbývá. Ale také je zde jistě i další skupina sběratelů, která si Lighting II v kovu jen prohlédne …. a odpustí si jej. F-35 jako model nepatří k bestsellerům jako jsou Phantomy, Tomcaty nebo nejnovější Sůčka, ale přitom se například v Anglii prodává relativně velmi dobře. A to přesto, že je to další ze zástupců celošedých modelů s kamufláží typu „Fifty Shades Of Grey“. 

Zdroje:

https://hobbymastercollector.com

https://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_Martin_F-35_Lightning_II

https://www.diecastaircraftforum.com

(převzato z facebookové skupiny „Diecast modely letadel, vrtulníků a bojové techniky“)

Autor:   Jan Opitz

jan.opitz@centrum.cz